Humagic inleder samarbete med Daniel Pink

Postad 27 januari, 2015 av

Som enda företag i Norden har Humagic inlett ett samarbete med författaren Daniel H. Pink – en av världens främsta managementförfattare.

Daniel Pink är mest känd för sin bästsäljande bok ”Drive” (”Drivkrafter” på svenska) om motivationsforskning och dess betydelse för framgångsrika organisationer. Hans TED-föredrag ”The puzzle of motivation” är ett av de 20 mest sedda TED-föredragen genom tiderna.

danielpink2

Daniel Pink, nu på Humagic med Drive Workshop

Drive Workshop med Humagic

Humagic kan nu erbjuda Drive workshop (www.driveworkshop.com), en workshop helt baserad på boken Drive för ledare som vill förbättra motivationsklimatet i sina team eller sina organisationer.

Workshopen behandlar hur ledare kan främja medarbetares interna drivkrafter och motivation i tre dimensioner:

  • Öka graden av självstyrning
  • Skapa bättre möjligheter för medarbetares strävan efter mästerskap
    Förtydliga och förstärka meningsfullheten i arbetet

Med ett beprövat och genomarbetat upplägg som inkluderar presentationer, filmer och övningar, samt inspirerande exempel från organisationer med högt engagemang, utvecklar workshopdeltagare en förståelse och egna planer för att förbättra motivationsklimatet i sina egna organisationer för att kunna uppnå bättre resultat med mer engagerade medarbetare.

Drive workshop är en internationellt lanserad workshop som erbjuds i bl a. USA, Storbritannien, Kina, Brasilien och nu även för första gången i Norden med start i februari i Sverige.

Humagic kommer erbjuda

  1. Endags workshop som ger en fördjupad förståelse av vad som motiverar och demotiverar medarbetare till att bidra på allra bästa sätt.
  2. Tvådags workshop med fördjupningar och fokus på att skapa förbättringsplaner inom teamet eller hela organisationen
  3. ”Train the trainer” workshop som ger rätten att bli en intern workshopledare och kunna använda Drive workshop material inom sig egen organisation.

Drive workshop kommer erbjudas både som öppen workshop och som intern workshop.

claudia-lindstrom-humagic-128x160”Vi är glada och stolta över att kunna erbjuda denna workshop till våra svenska kunder och är övertygade om att den kommer bli mycket uppskattad och efterfrågad”, säger Claudia Lindström, VD på Humagic. ”Daniel Pinks mission att ”make work work better” är helt i linje med Humagics mission att skapa mer engagerade arbetsplatser.”

Mer om Drive Workshop

thomas-dimming-humagic-128x160För mer information om Drive workshop kontakta Thomas Dimming på thomas.dimming@humagic.se eller på 0708-750546.

Välkommen Thomas Dimming

Postad 21 januari, 2015 av

Vi hälsar Thomas Dimming välkommen till oss på Humagic!

Thomas har de senaste 15 åren stöttat ledare med förbättringsresor kring tillväxt, lönsamhet och kundnöjdhet. Hans drivkraft är att få bidra till att verksamheter tydligt ökar sin verkningsgrad samtidigt som ledare och medarbetare blir mer engagerade.

Thomas Dimming Humagic _DSC1451

Mer om Thomas

Thomas började sin karriär, efter sin Jur.Kand i Lund och MsC i London, på Lloyd’s of London och blev därefter managementkonsult på PwC i drygt 10 år. Därefter var Thomas seniorkonsult på FranklinCovey, världens största ledarutvecklingsföretag, i tre år innan han startade eget företag och anslöt till Humagic som associerad konsult i januari 2015.

Som erfaren konsult inom förändringsledning har Thomas jobbat med över 100 ledningsgrupper genom åren. Thomas älskar att leda workshops, vilket han gjort några hundra gånger…., som leder till konkreta planer och engagemang bland ledare och medarbetare för att förbättra resultat.

Thomas syn på förbättringsresor är enkel:

  1. Att ledare och medarbetare vill samma sak av samma grundskäl är en grundförutsättning för större förbättringar,
  2. Att se till att kunna är nästa femma, och
  3. Att klara att genomföra en förbättring kommer alltid kräva både engagemang och disciplin.

Ofta hjälper Thomas ledare med att definiera mission, vision, strategi, mål eller mått – dvs skapa tydlighet kring varför, hur och vad för slags förbättring ledare och medarbetare vill åstadkomma. Ibland ger han stöd med att analysera och definiera vilka strukturella eller kulturella förändringar som krävs för att kunna förbättras. Och ibland hjälper Thomas till med att utforma exekveringsprocesser och att förbättra motivationsklimatet för att klara av att genomföra förbättringen.

Kontakta Thomas

Vill du resonera om hur er nästa, eller pågående, förbättringsresa kan utvecklas för att nå nya resultatnivåer med mer engagerade medarbetare?

Då kan det vara värt att boka in ett möte med Thomas. Du når honom på 0708-750546 eller thomas.dimming@humagic.se (Thomas pratar gärna också om improvisationsteater, spännande resor, tennis, eller elektronisk musik under välbehövliga  paus från arbetet.)

Engagerat medarbetarskap i förändringsresor

Postad 12 januari, 2015 av

I mitt förra blogginlägg ”Varför vill ”dom” inte” beskrev jag utmaningarna som många företagsledningar upplever under förändringsarbete och hur de kan göra för att vara bättre rustade inför förändring. Jag lovade återkomma om hur varje medarbetare kan bidra till en lyckad förändringsresa utifrån sin roll i organisationen. Medarbetare som ofta inte varit en del av processen att komma fram till att förändring krävs och som får veta att företaget ska Blogg 2genomgå förändringar som kommer att påverka deras vardag.

 

Att välja väg

När vi ställs inför händelser och skeden som kräver en förändring av oss, i sättet vi arbetar, beter oss, tänker och agerar, så reagerar vi alla. Olika. Men alla reagerar. Vi går igenom faser av förnekelse, ilska, oro, sorg, acceptans och omställning till det nya. Men vi gör det olika fort och med olika starka känslor. Hur just du reagerar beror på vem du är, dina tidigare upplevelser av förändringar och hur det ser ut i ditt liv just nu. Dessutom beror det på hur du bestämmer dig för att hantera förändringen, och hur du använder de verktyg som finns för det. Om du väljer att aktivt bidra eller stå vid sidan av, oavsett hur du ställer dig till själva förändringen.

 

Ledningsgruppen har ägnat tid och kraft åt analyser och framtidsspaning för att säkra företagets fortsatta framgång. Konkurrensen kan se helt annorlunda ut inom en snar framtid, förväntningar från ägare och förutsättningar för att rekrytera personal kan komma att ändras. Företaget kommer att driva på förändringen, och du kan både göra det enklare för dig själv och bidra till en lyckad förändring genom att:

 

Innan förändringen har startat

  • Skaffa dig kunskap om förändringen så att du förstår varför just den här förändringen är nödvändig
  • Ta reda på hur du kan bidra i förändringen
  • Ta reda på hur du kan förbereda din inför förändringen
  • Engagera dig på ett positivt sätt
  • Anstränga dig för att ha konstruktiva diskussioner
  • Var öppen och ärlig i din feedback angående förändringen, du kan bidra med aspekter som kanske inte har tagits med i förutsättningarna

 

Under förändringen

  • Ställ frågor om framtiden för att förstå din nya roll och företagets mål
  • Ta reda på hur förändringen kommer att påverka det dagliga arbetet
  • Bidra till lösningar på problem som dyker upp
  • Ta reda på vilka färdigheter och förmågor du behöver skaffa dig
  • Utvärdera dina egna styrkor och svagheter och jobba med dessa
  • Dra fördel av förändringen för att utveckla nya sidor hos dig själv och växa i din yrkesroll

 

Efter förändringen

  • Uppmuntra och stärk förändrade beteenden tillsammans med kollegor
  • Var resultatorienterad, hjälp verksamheten att uppnå förändringens mål
  • Gå inte tillbaka till gamla processer och beteenden när det tar emot och blir problem i det nya
  • Hjälp till att lösa problem som uppstår i de nya processerna och med de nya verktygen

 

Det kan ju låta självklart och enkelt, men förutsätter att du engagerar dig och har verktyg för att klara av detta. De viktigaste verktygen är självkännedom, kommunikation och energihantering.

Självkännedom för att veta vad som motiverar dig och hur du hanterar målbilder och utmanar dig själv på bästa sätt.

Kommunikation för att kunna få klarhet i förväntningar, förmedla din oro, bidra till utvecklingen och stödja dina kollegor.

Energihantering för att du ska ha de bästa förutsättningarna att hantera utmaningen, att orka med en inledningsvis mer krävande vardag där du inte känner dig lika kompetent, där arbetsbördan känns större och där omgivningen kanske inte kan stötta dig.

 

De här tre områdena kommer jag att återkomma till i bloggar lite längre fram.

 

Har du tankar kring och synpunkter på de här områdena? Dela med dig här på bloggen eller kontakta mig direkt på anna.olsson@humagic.se

Vi önskar dig ett värdeskapande 2015!

Postad 23 december, 2014 av

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Albert_Einstein_Head.jpg

”Försök inte bli en person med framgång, utan försök att bli en person av värde”

Citatet från Albert Einstein får oss på Humagic att fundera på vad som egentligen är vägen och vad som är målet. Att jaga framgång känns inte rätt, vare sig som väg eller mål. Vägen mot välbefinnande, lycka och framgång går troligtvis via att ge, snarare än att få, att bidra med värde till något eller någon, snarare än att samla egna meriter på hög.

Att utveckla sig själv till att bli värdefull för andra känns som den bästa gåva att ge både till sig själv och andra. Att säkerställa att verksamheten är värdeskapande för sina kunder känns som den bästa affärsidén. En affärsidé som ger välbefinnande, lycka och framgång för alla inblandade parter, såväl kunder, medarbetare och ägare.

Vi på Humagic vill vara värdeskapande för dig!

Vi vill med vår kompetens, erfarenhet och framför allt vårt engagemang hjälpa dig att skapa förutsättningar för att din affärsidé ska vara värdeskapande för dina kunder och medarbetare och skapa framgång!

Vår vision är att 100% av våra kunduppdrag ska komma från rekommendationer. En vision som ställer höga krav på effekt och värde utifrån våra leveranser, och vår förmåga som konsulter att förtjäna ditt förtroende. Vi känner oss laddade och redo!

Humagic har från och med årsskiftet den nordiska agenturen för Daniel Pinks koncept ”Drive”. Pink ger oss genom sin motivationsteori insikter om vad det är som egentligen driver och engagerar oss människor. En nyckel som skapar möjligheter att utveckla ledarbeteenden och belöningsstrukturer som verkligen fungerar. Daniel Pinks teorier och koncept rimmar väl med våra tankar kring vad som skapar engagemang. Vi ser fram emot att få berätta mer om hur vi kan bistå dig och din verksamhet att utvecklas efter helgerna.

Välkommen på Magic AW – After Work på Humagic – onsdag 14 januari

Vill du redan nu vara säker på att vi träffas under trevliga och inspirerande förhållanden, är du välkommen till Humagics afterwork den 14 januari. Vi träffas och har trevligt, äter och dricker det som faller oss i smaken och lyssnar på ett MagicTalk! Läs mer och anmäl dig via länken http://humagic.se/magicaw

Med önskan om en god fortsättning

och ett värdeskapande 2015!

Vännerna på Humagic

Varför vill ”dom” inte?

Postad 9 december, 2014 av

Att cykla i Stockholmstrafiken är ingen lek, och idag hinner jag knappt väja undan för Volvon som svänger in framför mig. Jag har varit djupt försjunken i tankar kring mötet som jag nyss avslutat.

Jonas som jag träffat är VD på ett mellanstort företag och har haft sitt uppdrag i tre år. Ledningsgruppen har högt i tak och precis som många andra vill de fortsätta utvecklas och växa med sina kunder. De är engagerade, aningen överarbetade och har många projekt i gång. Men: Än en gång har jag fått frågan ”varför vill dom inte?”.

huvud

Vision utan aktion

”Dom” syftar i det här fallet på personalen. Jonas och ledningsgruppen upplever att de presenterat vision, mål och strategier – ett arbete som kostat mycket tid, möda och pengar – och sedan händer ingenting. Dessutom kommer det ständigt en störtskur av frågor från personalen: ”varför” ”hur då” ”vem” ”när då”. Både att det man förväntat sig ska hända inte händer och att det kommer en mängd frågor tolkas som att ”dom” inte vill. Min erfarenhet är tvärtom att merparten av alla verkligen vill, men ledningen har inte tagit hänsyn till hur man behöver få en förändring presenterad och genomförd.

Är utvecklingen förankrad?

Ofta har ledningsgruppen funderat länge på utmaningarna, satt sig in i hot och möjligheter, utvärderat alternativa sätt att möta dessa och lagt upp en väl genomarbetad plan. Problemet är att det i många fall är svar på en fråga som de flesta i personalen inte ställt sig än! En typisk förändring lanseras stort på en kick off med pukor och trumpeter och fina powerpoints, vanligtvis en med svaret på frågan varför och ett antal med underbyggande fakta och slutligen: Lösningen!. Sedan rullar företaget ut ett tungt utbildningspaket och så förväntas förändringen ha ägt rum. Fler och fler företag inser att trots stora investeringar så har den inte det, och då landar ledningen i uppfattningen att ”dom” inte vill.

Engagemang för förändring

Första utmaningen är att få alla att förstå VARFÖR. Forskning visar att det budskapet bör komma från högsta ledningen, men att närmaste chef ska involveras och vara den som kan svara på störtskuren av frågor från de som behöver vrida och vända på utmaningarna för att komma till nästa steg: VILL JAG.

Det är först när alla berörda svarat ”ja” på den frågan som det är meningsfullt att börja UTBILDA. Hur bra utbildning man än får så är det först när man tränat och skaffat sig den praktiska FÖRMÅGAN som man är kapabel att göra det nya. Sist men inte minst behöver företaget sedan lyfta fram goda exempel som visar att det är värt mödan, att FÖRSTÄRKA förändringen i företaget. Ledningen behöver finnas kvar och fortsätta stå upp för varför och engagera sig i förändringen hela vägen in i mål.

Interna förändringsledare

Istället för att ta hjälp av externa resurser när det är dags att rulla igång utbildning, involvera dem tidigare! Duktiga förändringsledare kan hjälpa ditt företag att tänka igenom hela förändringscykeln och anpassa insatserna till var i cykeln ni är och hur förändringsmoget företaget är. Ledarna kan utvecklas till förändringsledare, och den investering ni gör i förändringen ger utdelning och ni ökar chanserna att få det resultat ni förväntade er.

I nästa inlägg tittar jag närmare på det omvända, vad varje medarbetare faktiskt har för ansvar, utifrån sin roll i organisationen, för att vara med och bidra till kontinuerligt mästerskap. Under tiden vill jag gärna höra av dig – antingen i en kommentar nedan eller direkt till mig på anna.olsson@humagic.se.