Självledarskap i förändring – 4 frågor du bör ställa dig

Postad 20 februari, 2015 av

Det har sagts av många och förtjänar att sägas igen: Den enda du kan förändra är dig själv. Du kan tycka att andra borde ändra på sig, du kan tjata och peppa dem, men det står aldrig i din makt att förändra någon annan. Bara dig själv. Men vill vi alltid förändra oss själva? Svaret är förstås nej och anledningen är flera. Dels vårt naturliga motstånd mot all förändring, dels att det inte alltid är i vårt intresse att ändras på det sätt som krävs i vissa sammanhang.

Försvarsmekanismer

 

Hriktningur vi reagerar inför en förändring beror på våra tidigare erfarenheter, har jag jobbiga upplevelser av tidigare processer eller ser att den kommande förändringen hotar min självbild är det troligt att mina försvarsmekanismer slår till. Jag försöker i det längsta förneka nödvändigheten av att det sker, eller involverar just mig. Sedan börjar jag försvara den nuvarande situationen eller mitt beslut att inte involvera mig. Slutligen försöker jag förklara varför det inte är rätt med just den här förändringen, eller att den ska påverka mig. Fastnar jag i något av de här lägena kommer jag inte att förändra mig, hur mycket organisationen än trycker på. Det är först när jag börjar förstå innebörden och accepterar den som förutsättningen finns för det sista steget: Förändring.

 

Självinsikt

Inför och under en förändringsresa är det som medarbetare extra viktigt att veta med sig hur du tänker, känner och brukar reagera, vilka värderingar och attityder du har. Med insikt om dina värderingar kan du ställa frågor och utvärdera förändringen utifrån dina egna grundbehov. Kommer förändringen att leda till möjligheter för dig som gör att du kommer få arbeta i linje med din övertygelse? Även om det innebär utmaningar och under en period blir arbetsamt för dig är en förutsättning för att du ska ha en hållbar hög prestation att du tror att slutresultatet är önskvärt för din egen del. Om företagets förändring är i strid med dina värderingar är det bättre att du söker dig vidare, företaget kommer att genomföra förändringen oavsett, och du har ett ansvar för dig själv och ditt bidrag i förändringsresan.

 

  1. Vet jag tillräckligt mycket om förändringen för att veta att jag vill delta? Tills du kan svara på ja på den frågan – sök information hos chef och ledning. Ansträng dig att ta in olika perspektiv och acceptera att du kanske inte förstår eller kan se den nya vardagen ännu.
  2. Vilka av mina styrkor kommer jag att kunna få användning av i det nya arbetssättet?
  3. Vilka nya kompetenser behöver jag, både för att klara förändringen och för det som kommer sedan?
  4. Vem/vilka kan stötta mig för att utveckla min förmåga i detta?

 

Det är inte alltid självklart från början exakt vad förändringen innebär, du kanske behöver se tiden an och utvärdera förändringen under resans gång, och vet först långt senare om det var rätt eller inte. Det är aldrig för sent att ta beslutet att gå vidare, det viktigaste är att så länge du är kvar på ditt nuvarande arbete gör du allt för att på ett positivt sätt skaffa dig kunskap om förändringen och bidra på ett positivt sätt. Det betyder inte att du skall vara kvar i oändlighet, men att du är skyldig dig själv och omgivningen att ha försökt bidra till förändringen.

 

Jag har skrivit om förändring ur olika perspektiv i två tidigare bloggar:

Engagerat medarbetarskap i förändringsresor

Varför vill ”dom” inte?

Har du tankar och synpunkter på det jag berör i den här eller någon av de andra bloggarna? Kommentera eller hör av dig till mig på anna.olsson@humagic.se

 

Välkommen Marcus Bohmelin, konsult inom digital marknadsföring, till Humagic

Postad 5 februari, 2015 av

Marcus bjuder på 3 tips för lyckad digital marknadsföring och utveckling. Han kommer närmast från PwC där han var webb- och marknadsansvarig för PwC Academy.

”Den digitala världen ger oss oändliga möjligheter att ständigt förbättra. Aldrig har vi kunnat göra kampanjer så effektiva och resultatdrivande som nu. Det är en fantastisk tid vi nu lever i!”, säger Marcus.

3 tips för er digitala marknadsföring

1. Bjud på mer

Idag handlar det om att förtjäna sin uppmärksamhet.  Bjuda på ert företags kunskap och insikter för att intressera och inspirera era potentiella kunder att ta nästa steg i sin köpresa.

2. Tänk agilt

Den digitala världen förändras snabbt och formas hela tiden. Var beredd att rita om dina strategier längs vägen.

3. Testa, mät och analysera

Följ upp dina landningssidor, kampanjer, utskick och annonser. Analysera och förstå vad som fungerade bra/mindre bra. Det är så här du skapar kampanjer som skapar resultat.

marcus-bohmelin-humagic

Marcus Bohmelin, Digital marknadsföringskonsult, Humagic

 

Vill du att vi tittar på er kommunikation online?

Välkommen att ta en kontakt med mig!

Marcus Bohmelin, 0707820824

LinkedIn

Här hittar du kontaktinformation till alla konsulter på Humagic

Om Humagic

Vi drivs av att bidra till kontinuerligt mästerskap för verksamheter i syfte att skapa hållbara resultat. Med engagemang som huvudstrategi utmanar, utvecklar och förändrar vi verksamheter och individer. Vår övertygelse är att engagemang skapas genom meningsfullhet, samverkan, mandat och utveckling.

 

 

 

Humagic inleder samarbete med Daniel Pink

Postad 27 januari, 2015 av

Som enda företag i Norden har Humagic inlett ett samarbete med författaren Daniel H. Pink – en av världens främsta managementförfattare.

Daniel Pink är mest känd för sin bästsäljande bok ”Drive” (”Drivkrafter” på svenska) om motivationsforskning och dess betydelse för framgångsrika organisationer. Hans TED-föredrag ”The puzzle of motivation” är ett av de 20 mest sedda TED-föredragen genom tiderna.

danielpink2

Daniel Pink, nu på Humagic med Drive Workshop

Drive Workshop med Humagic

Humagic kan nu erbjuda Drive workshop (www.driveworkshop.com), en workshop helt baserad på boken Drive för ledare som vill förbättra motivationsklimatet i sina team eller sina organisationer.

Workshopen behandlar hur ledare kan främja medarbetares interna drivkrafter och motivation i tre dimensioner:

  • Öka graden av självstyrning
  • Skapa bättre möjligheter för medarbetares strävan efter mästerskap
    Förtydliga och förstärka meningsfullheten i arbetet

Med ett beprövat och genomarbetat upplägg som inkluderar presentationer, filmer och övningar, samt inspirerande exempel från organisationer med högt engagemang, utvecklar workshopdeltagare en förståelse och egna planer för att förbättra motivationsklimatet i sina egna organisationer för att kunna uppnå bättre resultat med mer engagerade medarbetare.

Drive workshop är en internationellt lanserad workshop som erbjuds i bl a. USA, Storbritannien, Kina, Brasilien och nu även för första gången i Norden med start i februari i Sverige.

Humagic kommer erbjuda

  1. Endags workshop som ger en fördjupad förståelse av vad som motiverar och demotiverar medarbetare till att bidra på allra bästa sätt.
  2. Tvådags workshop med fördjupningar och fokus på att skapa förbättringsplaner inom teamet eller hela organisationen
  3. ”Train the trainer” workshop som ger rätten att bli en intern workshopledare och kunna använda Drive workshop material inom sig egen organisation.

Drive workshop kommer erbjudas både som öppen workshop och som intern workshop.

claudia-lindstrom-humagic-128x160”Vi är glada och stolta över att kunna erbjuda denna workshop till våra svenska kunder och är övertygade om att den kommer bli mycket uppskattad och efterfrågad”, säger Claudia Lindström, VD på Humagic. ”Daniel Pinks mission att ”make work work better” är helt i linje med Humagics mission att skapa mer engagerade arbetsplatser.”

Mer om Drive Workshop

thomas-dimming-humagic-128x160För mer information om Drive workshop kontakta Thomas Dimming på thomas.dimming@humagic.se eller på 0708-750546.

Välkommen Thomas Dimming

Postad 21 januari, 2015 av

Vi hälsar Thomas Dimming välkommen till oss på Humagic!

Thomas har de senaste 15 åren stöttat ledare med förbättringsresor kring tillväxt, lönsamhet och kundnöjdhet. Hans drivkraft är att få bidra till att verksamheter tydligt ökar sin verkningsgrad samtidigt som ledare och medarbetare blir mer engagerade.

Thomas Dimming Humagic _DSC1451

Mer om Thomas

Thomas började sin karriär, efter sin Jur.Kand i Lund och MsC i London, på Lloyd’s of London och blev därefter managementkonsult på PwC i drygt 10 år. Därefter var Thomas seniorkonsult på FranklinCovey, världens största ledarutvecklingsföretag, i tre år innan han startade eget företag och anslöt till Humagic som associerad konsult i januari 2015.

Som erfaren konsult inom förändringsledning har Thomas jobbat med över 100 ledningsgrupper genom åren. Thomas älskar att leda workshops, vilket han gjort några hundra gånger…., som leder till konkreta planer och engagemang bland ledare och medarbetare för att förbättra resultat.

Thomas syn på förbättringsresor är enkel:

  1. Att ledare och medarbetare vill samma sak av samma grundskäl är en grundförutsättning för större förbättringar,
  2. Att se till att kunna är nästa femma, och
  3. Att klara att genomföra en förbättring kommer alltid kräva både engagemang och disciplin.

Ofta hjälper Thomas ledare med att definiera mission, vision, strategi, mål eller mått – dvs skapa tydlighet kring varför, hur och vad för slags förbättring ledare och medarbetare vill åstadkomma. Ibland ger han stöd med att analysera och definiera vilka strukturella eller kulturella förändringar som krävs för att kunna förbättras. Och ibland hjälper Thomas till med att utforma exekveringsprocesser och att förbättra motivationsklimatet för att klara av att genomföra förbättringen.

Kontakta Thomas

Vill du resonera om hur er nästa, eller pågående, förbättringsresa kan utvecklas för att nå nya resultatnivåer med mer engagerade medarbetare?

Då kan det vara värt att boka in ett möte med Thomas. Du når honom på 0708-750546 eller thomas.dimming@humagic.se (Thomas pratar gärna också om improvisationsteater, spännande resor, tennis, eller elektronisk musik under välbehövliga  paus från arbetet.)

Engagerat medarbetarskap i förändringsresor

Postad 12 januari, 2015 av

I mitt förra blogginlägg ”Varför vill ”dom” inte” beskrev jag utmaningarna som många företagsledningar upplever under förändringsarbete och hur de kan göra för att vara bättre rustade inför förändring. Jag lovade återkomma om hur varje medarbetare kan bidra till en lyckad förändringsresa utifrån sin roll i organisationen. Medarbetare som ofta inte varit en del av processen att komma fram till att förändring krävs och som får veta att företaget ska Blogg 2genomgå förändringar som kommer att påverka deras vardag.

 

Att välja väg

När vi ställs inför händelser och skeden som kräver en förändring av oss, i sättet vi arbetar, beter oss, tänker och agerar, så reagerar vi alla. Olika. Men alla reagerar. Vi går igenom faser av förnekelse, ilska, oro, sorg, acceptans och omställning till det nya. Men vi gör det olika fort och med olika starka känslor. Hur just du reagerar beror på vem du är, dina tidigare upplevelser av förändringar och hur det ser ut i ditt liv just nu. Dessutom beror det på hur du bestämmer dig för att hantera förändringen, och hur du använder de verktyg som finns för det. Om du väljer att aktivt bidra eller stå vid sidan av, oavsett hur du ställer dig till själva förändringen.

 

Ledningsgruppen har ägnat tid och kraft åt analyser och framtidsspaning för att säkra företagets fortsatta framgång. Konkurrensen kan se helt annorlunda ut inom en snar framtid, förväntningar från ägare och förutsättningar för att rekrytera personal kan komma att ändras. Företaget kommer att driva på förändringen, och du kan både göra det enklare för dig själv och bidra till en lyckad förändring genom att:

 

Innan förändringen har startat

  • Skaffa dig kunskap om förändringen så att du förstår varför just den här förändringen är nödvändig
  • Ta reda på hur du kan bidra i förändringen
  • Ta reda på hur du kan förbereda din inför förändringen
  • Engagera dig på ett positivt sätt
  • Anstränga dig för att ha konstruktiva diskussioner
  • Var öppen och ärlig i din feedback angående förändringen, du kan bidra med aspekter som kanske inte har tagits med i förutsättningarna

 

Under förändringen

  • Ställ frågor om framtiden för att förstå din nya roll och företagets mål
  • Ta reda på hur förändringen kommer att påverka det dagliga arbetet
  • Bidra till lösningar på problem som dyker upp
  • Ta reda på vilka färdigheter och förmågor du behöver skaffa dig
  • Utvärdera dina egna styrkor och svagheter och jobba med dessa
  • Dra fördel av förändringen för att utveckla nya sidor hos dig själv och växa i din yrkesroll

 

Efter förändringen

  • Uppmuntra och stärk förändrade beteenden tillsammans med kollegor
  • Var resultatorienterad, hjälp verksamheten att uppnå förändringens mål
  • Gå inte tillbaka till gamla processer och beteenden när det tar emot och blir problem i det nya
  • Hjälp till att lösa problem som uppstår i de nya processerna och med de nya verktygen

 

Det kan ju låta självklart och enkelt, men förutsätter att du engagerar dig och har verktyg för att klara av detta. De viktigaste verktygen är självkännedom, kommunikation och energihantering.

Självkännedom för att veta vad som motiverar dig och hur du hanterar målbilder och utmanar dig själv på bästa sätt.

Kommunikation för att kunna få klarhet i förväntningar, förmedla din oro, bidra till utvecklingen och stödja dina kollegor.

Energihantering för att du ska ha de bästa förutsättningarna att hantera utmaningen, att orka med en inledningsvis mer krävande vardag där du inte känner dig lika kompetent, där arbetsbördan känns större och där omgivningen kanske inte kan stötta dig.

 

Du kan läsa mer i ett av mina andra blogginlägg, Självledarskap i förändring

 

Har du tankar kring och synpunkter på de här områdena? Dela med dig här på bloggen eller kontakta mig direkt på anna.olsson@humagic.se