Vilket fokus har du när du jobbar?

Postad 1 juli, 2015 av

Det finns ett talesätt som säger att våra ögon är våra själars spegel. Kanske är det därför användandet av solglasögon ofta får oss att känna oss säkrare och lite coolare i relation till andra. Vi känner oss inte lika nakna och lätta att genomskåda med glasögonen på.

Nu är det ju inte bara våra ögon som speglar vad vi tänker och känner, vad vi värdesätter och fokuserar på, utan även våra handlingar speglar långt mycket mer än vad vi kanske är medvetna om.

Vårt fokus när vi arbetar och utför en handling, en uppgift, påverkar mig själv, mitt eget engagemang och välbefinnande, men också min omgivning, hur de upplever mig, hur de reagerar på min handling och framför allt resultatet av det jag försöker åstadkomma.

Efter ett par dagar på sjukhus, inlagd för en planerad höftledsoperation kan jag konstatera att 10 av 12 de personer jag hade kontakt med hade mitt bästa för ögonen i allt de gjorde. Det var inte så att det gjorde allt jag ville eller bad om.

Kundens bästa för ögonen

Men de använde sin kunskap och sin erfarenhet för att efter att ha lyssnat på mig och förstått mig och min upplevda situation, besluta sig för vad som var rätt att göra. Effekten för mig blev att jag kände mig trygg och lugn i en situation som annars är allt annat än trygg för mig. Att jag litade på dem och därför lät dem göra allt de bedömde behövde göras.

De två personer som inte var på jobbet för att underlätta för sina kunder (patienter) träffade jag som tur var så lite under min sjukhusvistelse, så de hann inte påverka mig negativt på det stora hela. Det var ändå en märkbar skillnad! De var med all säkerhet lika kompetenta och erfarna som sina kollegor, med de visade ingen glädje och stolthet över sitt jobb. De visade inget intresse för mig. De hade fokus på vad klockan var, inte för att vi inväntade ett viktigt klockslag utan för att det var viktigt att tiden gick och att hålla reda på hur lång tid som var kvar av arbetstiden.

En av dem hade bytt om och gjort sig i ordning för hemgång långt innan hennes pass tog slut, och gav mig och troligtvis andra kunder (patienter) periodens dos av medicin i en mugg som slängdes på bordet brevid sängen ”Här har du din medicin, du kan väl ta den när tiden är inne”.

Jag hoppas att hon hann dit hon skulle och att hon blev gladare där.

claudia - engagerad personal

Fokus på jobbet

Den andra hade fokus på sin arbetsuppgift. Helt rätt i sak, men det blev väldigt tokigt för mig. När man har en opererad höftled har man svårt att gå utan stöd, jag hankade mig fram till toaletten med stöd från en gåstol. Väl framme ser jag att ”han som har gjort sitt jobb” har ställt upp toaborsten och rengöringsmedlet på toalettstolen. Eftersom jag inte kan släppa greppet om gåstolen kan jag inte använda händerna och eftersom jag inte kan/får böja mig ned kan jag inte få ned sakerna på toastolen till golvet på ett bra sätt.

Jag menar inte att kritisera utan mer att vi alla ska fundera på hur vi kan göra jobbet roligare och mer meningsfullt för oss som jobbar och för dem vi utför arbetet för. Tänk om en arbetsledare samlade sin personal och berättade för alla som jobbade med städning på den avdelningen att här ligger patienter som har opererats för det här vilket innebär att…

Tänk så mycket kreativa förslag som säkert skulle dyka upp i syfte att underlätta för patienterna och tänk vad tacksamma patienterna skulle bli. Nu fick jag istället en invikt pappersfront på toapappret, så som jag får på hotellen, jättefint, men det hade varit bättre om toalocket hade fått vara uppfällt, så att jag lättare hade kommit ner.

Jag har ingenting emot framförhållning. Jag har ingenting emot att få min medicin i god tid och att jag har ingenting emot att någon ibland har lite bråttom iväg från jobbet.

Det jag funderar på är vilket fokus vi har när vi är på jobbet och gör vårt jobb och hur det påverkar oss och andras upplevelse insatserna?

Högt engagemang

Jag har varit på ett fantastiskt ställe med underbart engagerad personal. 10 av 12 ger över 83% högt engagerade medarbetare på denna avdelning. Och då pratar jag bara om de jag själv har varit i kontakt med. De verkar må bra, de verkar ha roligt, de verkar säkra på sin egen betydelse och sin egen kompetens, de verkar få fatta egna beslut i situationen, de verkar samarbeta, de verkar ha patienter som väljer att återkomma till dem när behov så finns, och de verkar ha kunder (patienter) som rekommenderar dem vidare. Jag kommer definitivt att göra det!

Ett exempel på hur de verkligen utgick från mig och min situation, var när narkosläkaren efter påstötning från sjuksystrarna att öka min dos av morfin för att hjälpa mig med smärtlindringen, väljer att inte per automatik bara skriva under en förhöjd dos, utan tar sig besväret och kommer in till mig.

Han sätter sig vid min sängkant och frågar hur jag mår. Jag berättar att jag har ont och att jag inte upplever att smärtlindringen ger tillräcklig effekt. Han lyssnar, tittar på mig, ställer ett par andra mer alldagliga frågor och berättar sedan att han hade läst i min journal att jag lider av sjukhusrädsla och att han ville säkerställa att det inte var oro och ångest jag kände, som de försökte döva med morfin. Jag sa att jag inte kände mig orolig längre för att jag fick ett sådant fantastiskt bemötande, och att jag vara oerhört tacksam för att han valde att dubbelkolla innan han gav mig mer morfin!

Andra exempel är sjuksystrarna som kommer in och är fantastiskt trevliga, hanterar min oro, hjälper mig med allt praktiskt, hjälper mig att se framåt och hjälper mig att hjälpa mig själv och som när de slutar för dagen bara kommer in och säger hej då och vi ses imorgon!

Min opererande läkare som kom och hälsade på mig varje dag och kollade upp om jag hade funderingar kopplade till operationen och min framtid med det opererade benet.

Att våga släppa fokus på vad och hur jag ska utföra mina arbetsuppgifter och istället fundera på för vem gör jag det, varför det viktigt att jag gör det och utifrån det perspektivet bestämma sig för ett hur, är en enkel nyckel för att få till ett fantastiskt mycket bättre resultat. Både för kunden och för sig själv.

 

Till all personal på Capio Ortopediska huset vid Globen;

 

Tack för ett fantastiskt jobb och engagerat bemötande!

 

Claudia Lindström, sal 12 v 25.

heart

Värdeskapande försäljning i ett överutbud av varor och tjänster

Postad 24 juni, 2015 av

Idag finns ett överutbud av varor och tjänster vilket innebär en hårdare konkurrens på marknaden. Det påverkar även vilken säljmetodik och säljverktyg som säljare bör använda sig av för att nå kunden.

I detta Magic Talk tar jag upp följande:

  • Hur är synen på säljaren idag?
  • Hur har försäljningen förändrats?
  • Hur bör säljaren agera?
  • Lösningsförsäljning vs. Värdeskapande försäljning?
  • Vad är fördelarna med en värdeskapande verktygslåda.
  • Vad är smart tillväxt?


Kontakta gärna mig om du vill diskutera detta vidare.

Mikael Lindström

070 782 08 12

Mejla Mikael

Att välja att vilja

Postad 10 juni, 2015 av

Jag har fått en del frågor och kommentarer och haft flera intressanta diskussioner efter att ha skrivit om detta i mina tidigare bloggar. ”Hur får man andra att vilja?” är en fråga som återkommit. Ännu vanligare är ”Vad gör man med dem som fortfarande inte vill?”. Mitt svar är att det går att skapa förutsättningar för att vilja, men det är ett ömsesidigt ansvar och medarbetaren är den som väljer. Och ibland betyder ”att välja” att medarbetare går någon annanstans med sin kompetens.

Anna Olsson

Min erfarenhet är att det som framförallt hindrar medarbetare från att välja att delta i en förändring är ovana, ovana vid att ta ett medvetet beslut och aktivt engagera sig i förändringen. Många är så vana vid att förändringar bara ”drabbar” dem att de valt en strategi som går ut på att ändra så lite som möjligt, vänta och se vad ledning och chefer egentligen gör och försöka ducka sig ur större förändringar.

Varför är det inte okej?

Det värsta är att det i många företag går alldeles utmärkt att använda den strategin, företaget får ofta fullt upp med något nytt projekt, många förändringar följs aldrig upp ordentligt och man gör aldrig den där efterkalkylen som ska visa om förändringen gett det resultat som förväntades. Ledningen vänder uppmärksamheten åt ett annat håll, och medarbetarna fortsätter – med mindre justeringar – som de alltid gjort.

Sa jag att det värsta är att det går bra att ducka? Fel, det värsta är ju att medarbetarna inte får möjlighet att utvecklas i sin yrkesroll. Att det sprids en känsla av att det inte spelar någon roll hur jag gör saker. Att man långsamt stelnar och nöjer sig som det är, stannar kvar fast man egentligen inte trivs med sitt jobb.

Sa jag att det värsta är att medarbetarna inte utvecklas? Fel igen, det värsta är ju att effekterna av förändringen inte kan uppnås eftersom alla inte anammar de nya arbetssätten (eller vad som nu förändras). Företaget riskerar sin position på marknaden, kunderna får inte de värden de efterfrågar och efter en tid är det inte en trygg arbetsplats längre. Det jagas siffror, kunderna lämnar, de medarbetare som har utvecklats söker sig vidare.

 

Att välja

Vad ska då företag och medarbetare göra för att få alla att aktivt välja, välja att delta i förändringen eller välja att gå vidare? Företagets ledning måste leva som de lär, stå fast vi förändringen, följa upp och visa att det spelar roll. Vi vill se resultatet! Det är inte okej att vara kvar i det gamla. Fatta beslutet att delta eller fatta beslutet att lämna. Det är alldeles för vanligt att ledare tycker det är tufft att föreslå att någon söker sig vidare, men det behöver det inte alls vara. Många kan berätta om samtal från tidigare medarbetare som coachats fram till att lämna och hör av sig för att berätta att det är det bästa som hänt dem.

Medarbetarna måste ta ansvar för att leda sig själva, leda sig själva fram till ett beslut. Det är okej att inte kunna, att göra fel och att inte vara tillräckligt snabb i början, men det är inte okej att låta bli att träna, försöka och försöka igen. Att dessutom göra arbetslivet surt för de kollegor som faktiskt vill utvecklas i den riktning som företaget valt är definitivt inte okej. Både ledningen och de som inte vill vara med och utvecklas är ansvariga för att arbetsplatsen blir mindre engagerande.

 

Hur tänker du kring de här frågorna? Är ledare för undfallande? Är det orimligt att ställa den här typen av krav på medarbetare? Hör av dig för att fortsätt diskutera!

anna.olsson@humagic.se eller 0734411681

 

Så skapar du affärer genom LinkedIn – 5 steg till att lyckas med social selling

Postad 3 juni, 2015 av

LinkedIn är ett utmärkt verktyg för dig som vill lyckas med din värdeskapande försäljning. Oavsett om du fokuserar på att vara värdeskapande för dina befintliga kunder, helt nya kunder eller en kombination.

I detta avsnitt av Magic Talks guidar jag dig till de 5 viktigaste stegen för att lyckas med social selling på LinkedIn. Dessutom bjuder vi på en kostnadsfri checklista för din profil. I ett tidigare avsnitt av Magic Talks pratade jag om hur företag kan uppnå smart tillväxt genom att engagera sina kunder. Titta på detta avsnitt av Magic Talks direkt nedan eller på YouTube.

LinkedIn är världens största sociala nätverk för yrkesverksamma, där du idag hittar 50% av Nordens yrkesverksamma. (Källa: LinkedIn, våren 2015)

5 steg för dig som vill lyckas på LinkedIn

1.     Din profil

Namn, foto, nuvarande jobb och en värdeskapande befattning (se bild) och en sammanfattning där du belyser hur du kan skapa värde för dina kunder (säkert inte samma innehåll om du söker jobb)

värdeskapande befattning på LinkedIn

Värdeskapande befattning på LinkedIn

2.    Ditt nätverk

Skapa kontakt på LinkedIn med alla du känner, alla du träffar – och de du vill skapa värde för (alltså beslutsfattare på dina drömkunder)

3.    Samla insikter

Hitta anledningar till dialog med personerna i ditt nätverk. Ny kontakt, ny titel, inlägg och dialog i flödet och grupper.

4.    Bidra med värdeskapande innehåll

Var generös och dela med dig av din kunskap. Visa uppskattning och ställ frågor. Gilla, kommentera, dela och gör egna värdeskapande inlägg.

5.     Underlätta köp

Håll dialogen igång med beslutsfattare i din målgrupp för att möta dem där de är i sin köpprocess.

5-steg-linkedin-social-selling-humagic

Kostnadsfri checklista för att utveckla din profil

Ladda ner vår checklista för din LinkedIn-profil. Ange din e-postadress så skickar vi checklistan direkt till din inkorg.


Utbildningsprogram Social Selling för B2B-säljare

Endast 7 % av B2B-säljare får ordentlig träning i social selling för att lyckas med sina affärer. Humagic har under våren jobbat med värdeskapande försäljning på LinkedIn för säljare på ett 10-tal företag. Vill du som intäktsansvarig chef höra mer är du välkommen att kontakta mig eller någon av mina kollegor så delar vi gärna med oss av våra insikter och resultat.

Peter Svenonius, 0701902030

Marcus Bohmelin, 0707820824

Thomas Dimming, 0708750546

 

 

Företags resultat hänger intimt ihop med det bemötande ni erbjuder

Postad 26 maj, 2015 av

Hur vill du att ditt företag ska uppfattas av era kunder och medarbetare?

Det beror ofta på vilket bemötande ni erbjuder dem.

Ken Hymnelius föreläser

De leverantörer som har nöjdast kunder och mest engagerade medarbetare, arbetar strategiskt med sitt interna och externa bemötande för att få ut full effekt av sina erbjudanden och sin organisation.

För att få fokus på ert bemötande så är det viktigt att det får plats i er vardagliga agenda, att ni tittar på era beteenden och arbetar aktivt med dem. Det tar inte många sekunder för era kunder att bilda sig en uppfattning om er i detta område och den bedömningen påverkar hela köpprocessen vilket i sin tur påverkar er affär i positiv eller negativ riktning.

Detta gäller såväl komplexa som mer traditionella affärer.

Föreläsningen innehåller;

  • Inspiration kring ämnet bemötande.
  • Tankar kring hur det kan ser ut hos er.
  • Vilket recept har ni valt för att säkerställa ett bra bemötande hos er?

 

Hör gärna av er så tar vi en diskussion kring vilket bemötanderecept, som passar er bäst.

Vi arbetar just nu i ett antal projekt där detta område har prioritet hos kunden. Orsaken är att det påverkar kundens resultat och går att påverka i allra högsta grad.

ken-hymnelius-humagic-profilbild-76x92

Ken Hymnelius
070 309 3099
Mejla Ken