Vi välkomnar Johan Krievins till Humagic!

Postad 6 mars, 2014 av

 

Välkommen Johan, vem är du?  Johan Krievins humagic.se

Jag är en glad och engagerad student som intresserar sig för kommunikation och IT-utveckling. Jag läser till vardags på Stockholms universitet och letar utmaningar bredvid studierna. När jag inte studerar eller arbetar underhåller jag en innebandykarriär och försöker bli en bättre matlagare.

 

Vad studerar du?

Jag studerar Marknadskommunikation med IT-koppling på Stockholms universitet. Det är ett program som ges från två institutioner och sammanför marknadskommunikationens aktiviteter med en IT-plattform. Det är ett treårigt program där jag nu har slutfört hälften av kurserna.

 

Vilka är dina styrkor?

Jag ser mig själv som en lojal lagspelare som är mån om att få projekten att gå framåt. Jag är intresserad av att få helheter så som processer och system att fungera för att skapa tydlighet i arbetet. Jag är övertygad om att god kommunikation och organisation är hörnstenar i en fungerande verksamhet.

 

Vad kommer du göra här på Humagic?

Min roll på blir bland annat att bistå Peter Svenonius i hans arbete kring Marketing Automation-projekten. Min förhoppning är att jag skall kunna hjälpa Humagic med att producera både i  interna projekt och kundprojekt samt  lära mig hur vardagen här på kontoret ser ut. Tanken med att aktivt söka upp Humagic var att få en inblick i en bransch som jag är intresserad av och som jag vill söka mig till efter att jag tagit min examen.

 

Heja på Johan här!

Välkommen till vår nya lokal

Postad 26 februari, 2014 av

Idag går flyttlasset, efter närmare tre år på Torsgatan, till vår nyrenoverade lokal på Sankt Eriksgatan 63.

 

Med utsikt mot Karlbergskanalen, härliga sociala ytor för engagerande möten och t o m en egen balkong ser vi fram emot en energifylld vår!

 

Vi önskar kunder, partners och andra gäster välkomna att hälsa på oss!

 

Nedan några bilder på vår nya lokal från fastighetsvärden

Engagerad – men bara på fritiden?

Postad 12 februari, 2014 av

Mängder av studier visar entydigt på sambandet mellan ett högt känslomässigt medarbetarengagemang och ett hållbart resultat utifrån såväl ett finansiellt som ett humant perspektiv. Resultaten visar på högre frisknärvaro, effektivare samverkan, högre kreativitet, effektivare arbetsprocesser, nöjdare kunder, bättre marginaler och ökade intäkter.

Ändå visar Gallups senaste mätning att i genomsnitt endast 16% av medarbetarna i Sverige är engagerade. Varför?

 

lampa

Vi är samtidigt kända i Sverige för att ha en aktiv och engagerad fritid. Vi engagerar oss i friluftsliv, föreningsverksamhet, kultur och våra barns aktiviteter. Vi vet hur det känns att vara engagerade. Vi vet vad det innebär och vilka effekter det får på vår känsla av meningsfullhet, glädje, energi och vilken kraft det ger oss att orka det där lilla extra! Varför är vi inte mer intresserade av att uppleva samma sak på våra arbeten?

 

En studie som nyligen presenterades på Harvard Business Reviews sajt  visar dessutom att engagemanget minskar ju längre en medarbetare har varit anställd på företaget. Det innebär att de som har varit med längst, som företaget har satsat mest på, som borde kunna mest och har mest erfarenhet, är de som har lägst engagemang. Studien visar också att engagemanget minskar ju längre ner i organisationens hierarki man kommer. De som visar på absolut lägst engagemang är de som arbetar med service och försäljning, de som är närmast företagets kunder. Varför?

 

Är det förutsättningarna på arbetsplatserna som är fel? Är det ledarskapet som inte räcker till? Är det något i det svenska systemet som inte accepterar engagerade individer? Är det uppfattningen att arbetsmarknaden är indelad i två parter, kapitalstarka utsugare och kollektiva offer som hindrar oss från att tillsammans ena oss i en gemensam riktning och engagera oss för att nå uppsatta mål? Är det jantelagen? Är det vi själva, du och jag, våra kollegor, grannar, vänner som inte upplever att det är värt att engagera oss i vårt arbete, i verksamhetens mål och visioner, och som inte ser syftet med vad vi förväntas prestera om dagarna? Eller vad är det?

 

Vad tror du?

Välkommen att kommentera, komma med synpunkter och förslag på vad du tror är nyckeln till ett engagerat samhälle med engagerade individer på engagerade arbetsplatser.

 

Bilder från seminarium Marketing Automation 5 februari

Postad 7 februari, 2014 av

I februari körde vi vårens första seminarium om Marketing Automation. Kul med så många engagerade deltagare. Nya chanser till seminarium i april. Läs mer om hur Marketing Automation bidrar till att utveckla företagens marknadsföring och försäljning till kundernas ändrade köpprocess i vår blogg.

 

Bilder från seminariet Marketing Automation – samla in bearbeta och kvalificera leads

Marketing Automation – Samla in, bearbeta och förse dina säljare med kvalitativa leads

Postad 17 januari, 2014 av

Upplever du att det blir svårare att boka förutsättningslösa möten? Att det blir allt dyrare att få nya kunder? Att traditionell marknadsföring inte ger er det önskade resultatet, om det ens mäts och följs upp? Läs mer nedan – eller anmäl dig till ett av våra populära seminarium i april.

 

Du är inte ensam. En av de största utmaningarna för svenska marknadsförare är just att visa ROI/lönsamhet i ett allt mer komplext medielandskap.*

 

Kunder köper på helt andra sätt. Även branscher med komplexa produkter och tjänster, där säljaren traditionellt haft en viktig roll, förändras drastiskt. B2B-köpare gör numer 60 % av sin köpprocess online innan de ens inleder dialogen med en möjlig leverantör, enligt Harvard Business Review.

Humagic Inbound Marketing Marketing Automation Brand Ambassadors

 

Och 2020 spår Gartner Group att 85 % av alla köp görs helt utan mänsklig interaktion.

 

Lösningen?

Avveckla ”silos” i din verksamhet (om du inte driver ett lantbruk så klart) och ta tillvara möjligheterna med inbound marketing, marketing automation och lead nurturing för intäktsansvariga på verksamheter med komplexa produkter och tjänster. Dina säljare kommer att älska dig!

 

Silos are great. For farmers!

 

Vill du veta mer?

Anmäl dig till ett av våra seminarium i april där vi berättar om olika möjligheter med marketing automation för ert företag. Vi delar även med oss av våra erfarenheter från flertalet uppdrag att hjälpa företag att utveckla sin försäljning, marknadsföring och kundservice för att säkerställa att de fortsätter vara framgångsrika på sin marknad.

  • Vad är rimliga mål och vilka resultat kan ni förvänta er?
  • Vilka fallgropar ska ni undvika
  • Hur kommer vi igång? Vilka resurser krävs?

Välkommen att anmäla dig till ett av våra seminarium eller kontakta oss direkt!

 

* Källa: Sveriges Marknadsförbund Tendensrapport 2013